Telecommunicatie-wetswijziging; wat mag, kan en wérkt na 1 juli 2021?

Bel me wel

De nieuwe Telecommunicatiewet met de opt-in voor telemarketing gaat op 1 juli 2021 in. Daarmee gaan we van een bel-me-niet naar een bel-me-wel regime. Een poging om met wetgeving de groeiende ergernis bij consumenten tegen te gaan.

  • Wat betekent deze wet voor de toekomst van telemarketing?
  • Hoe richt je (voorbij de wetgeving) dit kanaal duurzaam en succesvol in?
  • Zijn er meer stappen nodig om dit kanaal toekomstbestendig te maken?
  • Hoe zorg je dat een telemarketinggesprek goed getimed, relevant en prettig is?
  • Wat mág, kán en wérkt?

Expert Patrick Jordens – ondernemer in Westland en gastdocent marketing, dataprivacy en ethiek aan de Hogeschool van Rotterdam – verwerkte zijn jarenlange ervaring en brede vakkennis in dit eerste alomvattende handboek met alle bouwstenen voor duurzame en succesvolle telemarketing, ná 1 juli.

Met bijdragen van o.m. de Autoriteit Consument & Markt en het ministerie van Economische Zaken en Klimaat. De tips, best practices en checklists in Bel me wél helpen organisaties ontdekken welke bouwstenen onmisbaar zijn voor een duurzame en succesvolle telemarketingpraktijk.

Vanuit zijn expertise over consumenten- en (e-)privacywetgeving, over het toezicht door de overheid en op de naleving ervan is Patrick Jordens actief als bruggenbouwer tussen de politiek, de overheid, haar toezichthouders en de markt. In de rol als vertegenwoordiger van de sector voert hij regelmatig gesprekken met het ministerie van Economische Zaken en Klimaat en met diverse toezichthouders over de uitleg en invoering van (nieuwe) wet- en regelgeving.

‘Dit werk had door niemand beter geschreven kunnen worden dan door Patrick Jordens.’ – Diana Janssen – Directeur DDMA (Data Driven Marketing Association)

De telefoon is voor veel organisaties nog steeds hét kanaal voor een sale of gift. Telemarketing vertegenwoordigt een grote economische waarde. Het wordt echter door consumenten en ondernemers regelmatig als een ergernis ervaren. Hoe komt het dat deze telefoontjes zoveel weerstand oproepen? Het spanningsveld tussen het commerciële belang en de maatschappelijke acceptatie moet overbrugd worden, wil telemarketing een bruikbaar kanaal blijven in de toekomst. Het is noodzakelijk om de klant centraal te gaan stellen.

Jordens biedt de laatste en beste inzichten uit de praktijk, inclusief:

  • 18 interviews met inzichten van alle relevante partijen uit het telemarketingveld (o.a. de Autoriteit Consument & Markt (ACM) en het ministerie van Economische Zaken en Klimaat (EZK)
  • een overzicht van de kansen en beperkingen van steeds strengere wetgeving
  • relevante lessen uit de praktijk van diverse belangrijke adverteerders op de Nederlandse markt.

‘Telemarketing zal niet verdwijnen. Te veel organisaties zijn ervan afhankelijk. Maar als je het doet, doe het dan zodanig dat het geen irritatie opwekt, volgens de wet is en klant centraal staat, waardoor het een positieve ervaring wordt voor alle partijen.‘ – Patrick Jordens

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *